رابط برنامه نویسی Google Reader به طور غیر رسمی منتشر شد

من همیشه از این گلایه می‌کردم که چرا Google رابط برنامه نویسی Google Readerش را منتشر نمی کنه (منظورم همون API هست). یه مدت بود که با این
Google Reader سر جنگ داشتم. سعی می‌کردم تا اونجایی که میتونم ازش دوری کنم و معتادش نشم. یه مدت از Bloglines استفاده می‌کردم و به دلیل سیاست بسیار خوبی که در زمینه‌ی API داشت از استفاده‌ی اون لذت می‌بردم.
به راحتی میتونستم با استفاده از نرم‌افزارهای third-party موجود به خوراک‌هام به صورت Offline دسترسی داشته باشم. اما از وقتی که به لینوک مهاجرت کردم با یک مشکل اساسی مواجه شدم و آن نبود نرم‌افزار مناسبی برای برای چک کردن خوراک‌هام بود. راستی یادم رفت بگم، تا زمانی که توی Windows بودم از GreateNews استفاده می‌کردم که امکانات بسیار خوبی برای Synchronize کردن خوراک‌ها با Bloglines داشت.

خلاصه از وقتی اومدم به دنیای زیبای GNU/Linux مجبور شدم از همون Google Reader قدرتمندی با امکانات قدرمتند اون در به اشتراک گذاری خوراک‌ها استفاده کنم. البته یک مدتی هم به سرم زده بود بشینم یک خوراک‌خوان اختصاصی برای Bloglines بنویسم.

یک مدت گذشت و ما هم با همین وضع کنار آمدیم تا اینکه چند روز پیش این خبر به گوشم خورد:

Niall Kennedy اخیرا جزيیات رابط برنامه‌نویسی Google Reader را به صورت غیر رسمی منتشر کرد. البته این API رسمی نمی‌باشد و توسط Google پشتیبانی نمی‌شود. نکته‌ی قابل توجه اینجاست که Kennedy اعلام کرده که او تصدیق‌نامه‌ای از Google به خاطر گزارش این API به صورت دقیق دریافت کرده.
همچنین Kennedy اعلام کرده که Jason Shellan، مدیر پروژه‌ی تیم Google Reader گفته که به زودی Google رابط برنامه‌نویسی Google Reader را به طور رسمی اعلام خواهد کرد.
واقعا جای تاسف هست که Google باید بعد از اینکه APIش توسط دیگران فاش بشه قبلا اون را به صورت رسمی منتشر نکرده. شاید این واقعه برای من به یک کابوس تبدیل شده بود. همیشه از اینکه google reader رابط برنامه‌نویسیش را اعلام نمی‌کرد در عذاب بودم.

از این پس باید شاهد تحول بسیار بزرگی در زمینه‌ی خوراک خوان های تحت و روی میزی در سال جدید باشیم. مطمئنا third-party های قدرتمندی در این زمینه به فعالیت می‌پردازند. از مزایای استفاده ازاین API در ساخت Feed Aggregatorها این هست که:

  1. گوگل و تیم مهندسی آن و همچنین serverهای قدرتمند آن دارای توانایی بالایی در عملیات واکشی feed ها (parse) و همچنین دریافت فرم‌های متفاوت feed از جمله XML و RSS 1.0 , RSS 2.0 , Atom 0.3 , Atom 10 و … می‌باشد. عملیاتی چون validation خوراک ها نیز از معضلات موجود در سر راه برنامه نویسان می‌باشد که همگی این فرایند ها در google reader انجام می شود. و برنامه نویسان نیازی به تمرکز بر روی واکشی خوراک ها با فرمت های مختلف را ندارند زیرا این API تنها یک خروجی دارد.
  2. کاهش هزینه‌ها در پهنای باند مصرفی: در استفاده از این API دیگر نیازی به بررسی کردن آدرس خوراک های مختلف را نداریم. علی الخصوص اینکه با هر بار بررسی آدرس خوراک‌ها تنها تعداد معدودی از خوراک ها به روز شده‌اند و در نتیجه مصرف پهنای باند کاربر به شدت پایین خواهد آمد.
  3. استفاده از امکانات Web 2.0: همان طور که می‌دانید یکی از دلایل محبوبیت خوراک خوان Google Reader، امکانات اشتراکی آن می‌باشد. که باز هم می‌توان از طریق این API می‌توان به اقلام اشتراکی نیز دسترسی داشت.
  4. بازدهی بیشتر در کامپیوتر‌های قدیمی: به علت استفاده‌ی شدید از JavaScript و تکنولوژی Ajax در این خوراک خوان. باعث سنگین شدن بیش از حد آن شده به طوری که عملا با استفاده‌ی منابع زیادی از سیستم باعث کند شدن فعالیت سیستم عامل می‌شود. اما در صورت استفاده از نرم‌افزارهای third-pary در کامپیوتر های قدیمی می‌توان از استفاده‌ی بیش از حد منابع سیستمی جلوگیری کرد.
  5. طراحی خوراک‌خوان برای تلفن همراه: از این بعد می‌توان شاهد سیل عظیمی از نرم‌افزارهای خوراک خوان برای تلفن‌های همراه بود.

اطلاعات بیشتر:

Google Reader API
The 2008 Google Summer of Code: 21 Projects I’m Excited About
Google Reader Integration with Liferea
Google Reader Sync Support: a progress report
GoogleReaderAPI – pyrfeed – Google Code
Authenticating the Google Reader API
پاسخی بگذارید

