ابر برچسب‌ها و مقایسه‌ی سخنرانی‌های بوش و اوباما

بلاخره از دست امتحانات فارغ شدیم.
تو این مدت هم دو تا از سخنرانی‌های مهم اوباما را از دست دادیم. که الان یه وقتی پیدا کردم بخونمشون. بعد از خوندن اونها تصمیم گرفتم هر دوی این سخنرانی های یکی پس از پیروزی در انتخابات و دیگری در مراسم تحلیف را با نرم افزار wordle با سخرانی بوش در سال 2005 در مراسم تحلیف مقایسه کنم.

تصاویری که مشاهده می‌کنید نتایج استفاده از نرم‌افزار wordle.net می‌باشد. این نرم‌افزار یک متن یا آدرس اینترنتی، فید ( خوراک ) سایت را دریافت کرده و کلماتی که بیشترین تکرار را داشته باشند با کلمات وزن‌دار به صورت نمودار تهیه‌می کند.

سخرانی اوباما بعد از پیروزی (Obama victory speech)

سخنرانی اوباما در مراسم تحلیف (Obama inauguration speech):

سخنرانی بوش در مراسم تحلیف(Bush’s inauguration speech)

تفاوت آشکاری بین سخنرانی بوش با دو سخنرانی اوباما وجود دارد و جالبتر آنکه کلمه‌ی Freedom در سخنرانی بوش به طور وحشتناکی تکرار شده است.
چون اینجا جای صحبت در مورد جنبه‌های سیاسی این رخداد نیست به این بهانه به معرفی tag cloud می‌پردازم:

تعریف:
ابر برچسب مجموعه‌ای از برچسب‌های وزن دار می‌باشد. نمونه‌ای از یک tag cloud حاوی 30 الی 150 برچسب می‌باشد. وزن هر برچسب توسط اندازه‌ی رسم الخط (Font) و نشانه‌های بصری تعیین می‌شود. در ضمن، هیستوگرام‌ها و نمودارهای کلوچه‌ای (pie charts) بیشترین استفاده را در نمایش تقریبی ده‌ها وزن مختلف دارند. از این‌رو، tag cloudها قادر به نمایش وزنه‌های بسیار بیشتری -گرچه با دقت کم‌تر- می‌باشند. همچنین، برچسب‌ها دارای خصوصیت محاوره‌ای هستند: تگ‌های ابرمتنی به کاربر اجازه‌ی واکشی اطلاعات را نیز می‌دهند.
تاریخچه:
اولین با از tag cloud ها در یک سایت پر بازدید به نام‌ Flickr که در زمنیه‌ی اشتراک عکس فعالیت داشت، استفاده شد. بعد از آن، استفاده از tag cloud در دیگر سایت های وب۲ مانند Del.ici.us و Technorati و … رواج یافت.
نقشه‌ها نیز از این ایده برای نشان دادن روابط اندازه‌ای بین اقلامی مانند اهمیت شهرها، بهره بردند.

ترجمه‌ای آزاد از ویکیپدیا:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tag_cloud

پ.ن.
1-نرم‌افزار http://wordle.net با جاوا نوشته شده. قبل از استفاده از این نرم‌افزار باید مرورگر خود را به پلاگین اپلت جاوا مجهز کنید.
2- راستی پرتره رسمی باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به عنوان تصویر برگزیده‌ی هفته‌ی ویکیپدیای فارسی انتخاب شد.

2 دیدگاه »

  1. amin said

    عالی بود 🙂

  2. جالب بود

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه