برچسب یا دسته بندی، کدام یک؟

چند هفته پیش که تازه با وب نوشت های wordpress.com آشنا شدم دچار یک سردرگمی شده بودم از یک طرف یک سال نبودم و وبلاگ های جدیدی شروع به کار کرده بوند و از طرف دیگر می خواستم روند کاری وب را از یک سال پیش دنبال کنم به طوری که من با آشنا نبودم. برای همین تصمیم گرفتم آرشیو یکی از وب نویسان فعال در این زمینه را مطالعه کنم. دکتر مزیدی خوب انتخابی بود ولی اصلا نمی توانستم آرشیوش را مطالعه کنم به طوری که این وب نوشت آرشیو موضوعی نداشت بلکه آرشیو برچسب داشت. برای همین به جای اینکه قسمتی از مطالب ایشون را بخوانم شروع کردم به خواندن تمام مطالب مزیدی.

نه تنها این وب نوشت بلکه وب نوشت های دیگر هم آرشیو موضوعی نداشتند. رفتم سراغ google و عبارت different between tag category را جست و جو کردم. که در بین نتایج به این مطلب برخودم: Tags Are Not Categories – Got It? مطلب جالبی بود. به طوری که چند مقاله ی دیگر هم در این مورد خواندم که نتایج بررسی هایم را شرح می دهم:

یک اشتباهی خیلی از وب نویسان از جمله کاربران wordpress.com مرتکب می شوند این است که آرشیو موضوعی را که یکی از ارکان یک وب نوشت می باشد را کنار می گذارند و از موضوعات استفاده ی نادرست می کنند به طوری که به جای اینکه در sidebar وب نوشت خود از موضوعات استفاده کنند از لیست بسیار بلندِ برچسب مانند استفاده می کنند.
تکته: توجه کنید که استفاده از موصوعات در wordpress.com به عنوان برچسب، هیچ گونه ایرادی ندارد و وب نویسان می توانند برای هر مطلب خود به هر تعداد که بخواهند برچسب بگدارند اما مسئله این است که در این صورت نمی توانیم قسمت موضوعات برای وب نوشت خود تعیین کنیم. (در این باره بیشتر بحث خواهم کرد.)

    برچسب ها دو وظیفه را می توانند در وب نوشت شما ایفا کنند:

  1. توسط برچسب ها شما می توانید بازدید کنندگان را به نوشته های دیگر وب نویسان در مورد یک موضوع خاص ارجاع دهید.
  2. توسط برچسب ها شما می توانید برای نوشته های مشابه خود یک صفحه ی جست و جو ایجاد کنید(این روش بیشتر برای وب نویسانی مفید است که تعداد پست های مشابه آنها زیاد باشد.).

    تفاوت ها و تشابهات موضوعات و برچسب ها

  1. موضوعات می توانند نام یکتا و منحصر به فردی داشته باشند مانند موضوع «تجربیات عکاسی» این نام به این دلیل منحصر به فرد است که ما در انتخاب نام موضوع حق انتخاب داریم اما در برچسب ها باید از نام های مشخص و شناخته شده استفاده کنیم.
  2. موضوعات می توانند نام های طولانی داشته باشند اما برچسب ها باید نام های کوتاه داشته باشند(حد اکثر 3 کلمه).
  3. موضوعات صفحه ای از نوشته های شما را ایجاد می کنند که به درون وب گاه شما پیوند می خورند، برچسب ها نیز می توانند چنین کاری را انجام دهند اما در بیشتر مواقع به موضوعات مرتبط در وب گاههای دیگر اشاره می کنند.
  4. موضوعات می توانند برچسب باشند اما برچسب ها نمی توانند موضوع باشند.
  5. موضوعات کمکی به موتور های جست و جو گر نمی کنند اما برچسب ها به موتورهای جست و جو گر و وب گاه های فهرست کننده ی برچسب کمک می کند.
  6. پست ها اغلب در یک تا 4 موضوع قرار می گیرند اما برچسب ها محدودیت تعداد را ندارند.
  7. موضوعات به بازدیدکنندگان کمک می کنند تا نوشته های مرتبط شما را پیدا کنند اما برچسب ها کمک می کنند تا بازدید کنندگان هم به نوشته های مرتبط شما و هم به نوشته های مرتبط دیگر وب نویسان دست یابند.
  8. موضوعات به صورت سلسله مراتبی مرتب می شوند، ولی برچسب ها اینگونه نیستند.
  9. یک مثال: موضوعات همانند سرفصل های یک کتاب می باشد در حالی که برچسب ها همان جدول محتویات کتاب (Index) می باشد.

پس سعی کنید در انتخاب موضوعات وسواس به خرج دهید. هدف وب نوشت خود را مشخص کرده و موضوعات را متناسب با آن انتخاب کنید. سعی کنید تعداد موضوعات بیش از حد نشود و در صورتی که پراکندگی موضوعات وب نوشت شما زیاد است از زیر رده ها استفاده کنید. تعداد موضوعات یک مطب را زیاد انتخاب نکنید (حد اکثر 4 تا).

اطلاعات بیشتر در مورد برچسب ها

برچسب گذاری روشی است که بوسیله ی آن بازدید کنندگان به مقالات مشابه در زمینه ی مورد نظر هدایت می شوند. به صورتی که بازدید کنندگان با کلیک کردن بر روی برچسب های مورد نظر خود که در پایین یا بالای یک متن درج می شود به یک وب گاهی هدایت می شوند که در آنجا می توانند مطالب دیگر وب نویس ها را که در همین موضوع مطلب نوشته اند پیدا کنند. از جمله ی این وب گاهها Del.icio.us، Technorati و Flickr می باشند.

در این روش به جای اینکه شما در یک موتور جست و جو گر به دنبال کلمات کلیدی Nature Photography بگردید، می توانید با جست و جوی برچسب Nature Photography به نوشته های مرتبط با این برچسب دست یابید.

چگونه برچسب های یک وب نوشت در موتور جست و جو گر فهرست می شوند؟

برچسب ها به سه روش در یک مطلب قرار می گیرند

روش اول آن است که در حین نوشتن یک مقاله به صورت پنهان یا آشکارا این عمل انجام شود:

اولین سیستم فارسی می باشد.

کد آن به صورت زیر است:

<a href=http://www.balatarin.com target=»_blank» rel=»tag«>بالاترین</a> اولین سیستم <a href=»http://en.wikipedia.com/wiki/web2″ target=»_blank» rel=»tag«>وب 2</a> فارسی می باشد.

عبارت rel=»tag» مشخص می کند که کلمات بالاترین و وب2 برچسب هستند و هیچ مهم نیست که شما به کجا پیوند می دهید. موتور جست و جو گر این گونه برچسب ها را شناسایی می کند. اگر از windows live writer استفاده می کنید برای ایجاد برچسب با روش دوم، ابتدا کلمه ی مورد نظر خود را انتخاب کنید و گزینه ی Insert Hyperlink را کلیک کنید در پنجره ی باز شده ذر قست Advanced می توانید rel=»tag» را ایجاد کنید.

روش دوم که جلوتر در موردش اندکی بحث کردم آن است که اگر کاربر wordpress.com می باشید، هنگامی که برای مطلب خود موضوع تعیین می کنید به طور خودکار برای آن مطلب برچسب نیز تعریف کرده اید؛ زیرا wordpress.com عبارت rel=»tag» را به صورت پیش فرض قرار می دهد.

روش سوم: خیلی از وب نویسان علاوه بر روش دوم تمایل دارند تا به صورت دستی نیز برچسب هایی در ابتدا یا انتهای مطالب خود قرار دهند. کسانی که از host شخصی و wordpress استفاده می کنند می توانند از plugin هایی که در این زمینه نوشته شده اند استفاده کنند، از جمله plugin عالی The Ultimate Tag Warrior WordPress Plugin که امکان ایجاد «heat map» را دارد. اما اگر از wordpress.com استفاده می کنید 2 روش (یا بیشتر!) وجود دارد:
1- اگر از windows live writer استفاده می کنید در قسمت Insert گزینه ی Insert Tags را انتخاب کنید. حتما در نوشتن برچسب های 2 کلمه ای علامت + را بین دو کلمه قرار دهید: کوه+نوردی
2- این روش توسط Andrew Beacock’s Blog در اینجا ارائه شده. پیوند زیر را در مرورگر خود Bookmark کنید: Oddiophile’s Rather Fab Technorati Tags Bookmarklet هر خواستید برچسب به مطلب خود اضافه کنید با کلیک کردن بر روی این لینک پنجره ای باز می شود که با وارد کردن برچسب ها و کلیک برروی ok کد HTMLی به شما داده می شود که می توانید از آن در پست های خود استفاده کنید.

توجه: کاربران wordpress.com احتیاجی به ping به صورت دستی برای technorati ندارند.

نکته: خیلی از افراد ایجاد برچسب به این روش را تشویق کاربران به ترک وب نوشت خود و خواندن مطالب دیگر وب نوشت ها می دانند. اگر وب نوشت شما دارای پست های مشابه فراوانی است می توانید ابتدا تشویق به خواندن پست های مشابه وب نوشت خود کنید سپس آنها را به خواندن پست های دیگر وب نویسان دعوت کنید. در این روش کاربران wordpress.com می توانند از مثال زیر الگو بگیرند:

<a href=»/index.php?s=wordpress+backup»
rel=»tag»>wordpress backup</a>
<a href=»/index.php?s=blogging» rel=»tag»>blogging</a>

پس برای راهنمایی بیشتر خوانند می توانید ابتدا برچسب هایی با عنوان Site Search Tag و هم برچسب هایی با عنوان Technorati Tag و … قرار دهید، اینگونه هم به کاربران کمک کرده اید هم به خودتان!
در ضمن می توhنید برای بهتر نشان دادن برچسب ها از style زیر استفاده کنید:

<div style=»margin:5px; border-top:solid blue 1px; padding: 5px; font-size:100%;
font-variant:small-caps»><b>tags:</b>
<a href=»http://technorati.com/tag/photography» rel=»tag»>photography</a>
<a href=»http://technorati.com/tag/photography» rel=»tag»>photography</a>
<a href=»http://technorati.com/tag/photography» rel=»tag»>photography</a>
</div>

اطلاعات بیشتر:

Tags Are Not Categories – Got It?
The Problems With Tags and Tagging
A Tagging Bookmarklet for WordPress and WordPress.com Users
Adding Technorati Tags to WordPressMU Sites
Categories versus Tags – What’s the Difference and Which One?
Make Your Technorati Tags Invisible
Oddiophile’s Technorati Tags Bookmarklet is available here
Using Technorati Tags

Technorati Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Wikipedia Tags: , , , , , , , , ,

7 دیدگاه »

  1. بسیار به‌جا گفتی٬ خوندنه آرشیو بعضی از این وبلاگ‌های بدون دسته‌بندی واقعن سرسام‌آوره!

  2. mhmazidi said

    ميلاد جان:
    كاملا حق با شماست.در حقيقت دست‌بندی حكم كليات را دارد(مثلا چپتر در يك كتاب) و تگها حكم جزييات را دارند(مثل فصلها در كتاب).مثلا من مي‌توان در وبلاگم دسته‌بندی آی‌تی – سياسي – اجتماعی و … كنم و بعد در هر كدام از تگ‌های فراوان استفاده كنم.
    در مورد تگهای اضافي در پايان مطلب: من چند ماه قبل از اين روش استفاده كردم.تقريبا حدود يك ماه . هم برای دليشس و هم تكنوراتی .حتي چندبار برای بالاترين.اما متاسفانه هيچ ‌كس از ان تگها استفاده و استقبال نكرد.
    اميدوارم اين قبيل نوشته‌ها انگيزه‌ای برای همه ما باشد.

  3. khajavi said

    آقای مزیدی مطمئن باشید که استفاده میشه. چرا؟
    برای اینکه وقتی فردی که اصلا در مورد firefox هیچ چی نمیدونه یک مطلبی با عنوان «اکستنشن فایرفاکس برای وردپرس» به طور اتفاقی بخونه ممکنه خودش به دنبال این چیز ها نره که فایرفاکس و وردپرس چیه. اما اگر آخر مطالبمون tag اضافه کنیم اون موقع هست که ممکنه اون فرد برای اطلاعات بیشتر روی اونها کلیک کنه.
    در ضمن من کی باشم که بخوام چیزی در جلوی شما عرض کنم. استاد!

  4. […] ??????? ??????? ????? ??? ????? ?? ??????? ??? ????? ???? ???? ????. ?? ???? ???? ???? ?? ?? ????? ?? ???? ????? ???? ??? ????? ????. ?? ??? ?? […]

  5. احسان said

    آقا مطلب بسیار خوبی بود اما این برچسب گذاری یه سود خیلی خوبی که داره توی نتایج جستجوی اون کی‌ورد که مطلبمون‌و با اون برچسب گذاشتیم سایتمون‌و میاره تو صفحات اول جستجو

  6. مرسی

  7. macromediax said

    خوب بود . برای حل این مشکل در پرشین بلاگ جدید و نحوه تگ گذاریش سری بزنید. . . جالب شده.

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

بیان دیدگاه